zonnepaneel & woonbatterij

een zonnepaneel plaatsen met een woonbatterij is duur maar je kan dagen lang ergens staan zonder stroom ( 220 volt ) 
mijn zonnepaneel is 130 watt en mijn woonbatterij is 130 Amp. die verbonden is aan een BMV600, dit is een digitaal toestel dat alles in de gaten houd zoals verbruik en de tijd dat je nog verder kan met je batterij tegen dat verbruik dat je op dat moment hebt enzoverder.
wat gebeurd er nu als je aan de paalstaat ? ( 220 volt ) je kan je ijskast op 220 v zetten in plaats van op gas ! de verwarming kan ook op 220 v ( als voorzien en de zekering 16 amp is op de camping ) de meeste verwarmingen zijn op 700 watt of 1500 en meer. bij ons kan de airco op die enkel werkt op 220 volt ! je kan enkele stopcontacten voorzien in de keuken voor koffie apparaat ?voor de rest gaat de batterij lader werken om u batterij vol te houden. ook het zonnepaneel blijft ook zijn best doen om de batterij vol te houden en als deze vol is en je hebt een Cyrix CT 120 amp. dan gaat die de startbatterij volladen en zo hoef je deze niet elke keer als je enkele maanden stilstaat niet de startbatterij los te koppelen. deze gaat gewoonlijk plat door het klokje of je radio die iets stroom vraagt. De Cyrix wordt simpel aangesloten door een shunt te plaatsen tussen je massa van de woonbatterij en van daar met meegeleverd draadje naar de BMV 600 een een draadje naar de + .
De draad van de woonbatterij naar de startbatterij is redelijk dik ( 35 mm2 ) het best is om die langst onder in een pvc buisje te leggen tot aan je motor ! wel moet deze draad afgezekerd worden langst beide kanten van de draad met een zekering van 100 Amp. het liefst zo dicht mogelijk bij de batterij ! als er iets zou gebeuren rookt een heel klein deel van de draad door en kan er geen brand ontstaan.

ik heb in china zekeringskasten gekocht die met een led oplichten aan welke zekering er stuk is, handig dat je niet moet liggen zoeken welke het nu is ! het aansluiten heb ik gedaan met een ijzer plaatje met daar allemaal boutjes door geboord ( dikke en kleiner ) deze hangt aan de wand met 2 moeren er achter en bovenaan de dikke draad die naar de batterij gaat , zo moet je geen 25 draden vast maken aan de batterij en ken je met ringkoppelingen de draad mooi over de boutjes vast vijzen.
ook met de + heb ik dit zo gedaan om de batterij zo min mogelijk draden te laten komen want vroeg of laat komt er toch ééntje los ! ik heb licht in de zekeringskast verdeeld zodat er iets mis gaat in de keuken je niet overal in het donker staat. het wc pompje heb ik ook apart gezet als er iets aan komt heb ik enkel daar geen stroom meer op maar de rest toch nog wel, oke wel iets meer werk maar ik kan alles apart afzetten als het moet, als we de camper weg zetten voor de winter moet ik maar één knop omzetten en alles staat af. 
hier mijn schema van ons elektrische gedeelte en toestellen