achter remmen vervangen

De achter remmen vervangen moet net zo veel gebeuren maar eens moet het eens gebeuren ?
hoe begin je er aan ? handrem afzetten ! blokken voor de voor wielen ! achterwiel los draaien ! opkrikken en veilige pootjes gebruiken onder de achter as.
verwijderen van de wielen en de tamboers ( remtrommel ) deze moet je al tikkend met een hamer er zien af te krijgen zonder et gereedschap langst achter te wringen !
lukt dit niet dan kan je de handrem kabel losvijzen in het midden van de achteras ( waar de 2 kabels samen komen ) dit is een draadstang met een moeier er op die je bijna er af schroeft. normaal zou het nu moeten lukken ? eens deze er af zijn zie je dit ( kijk foto ) 


deze zijn al vernieuwd en ik ben vergeten foto's te nemen maar ik vertel het met letters op de foto !

  • als eerste maak je veer D los met een tang 
  • ook onderaan veer E mag los gemaakt worden.
  • A & B zijn ringetjes met er achter een veer die je nog moet hergebruiken ! je kan ze met een griptang vast knellen en draaien tot de slipjes over de pinnetjes gaan en los komen ( denk aan de veertje ) 
  • nu zullen de 2 delen los komen MAAR aan de rechterkant hangt de handrem kabel nog achter een haakje, deze kan je makkelijk loshaken.
  • in het linker deel zit nog de zelfregelaar F deze verwijder je door het pinnetje door te duwen en moet ook opnieuw gebruikt worden ! 
  • in het rechterdeel zit nog een veer op van de handrem die je ook moet hergebruiken 
  • nu is de rem volledig gedemonteerd MAAR we bekijken het pompje C eens goed op olie lekken in dit deel zitten cilinders in die er uit worden geduwd telkens je remt en verslijten dus ook, ik vervang ze liever mee dan 2 keer alles te demonteren of iedere 100.000 km 
  • om deze te vervangen moet je de remleiding afknellen met de griptang en een doek er tussen om de leiding niet te beschadigen ! ( de rubber leiding ) dan met een sleuteltje 10 aan de achterkant 2 boutjes losschroeven zodat de pomp los is. 
  • nu pas gaan we de remleiding los vijzen aan de pomp en vervangen deze zo snel mogelijk om niet te veel olie te morsen ! eens de remleiding op de nieuwe pomp zit gaan we deze terug ontdoen van de griptang en kijk of de leiding niet beschadigt is !! dan pas terug plaatsen van de pomp en kijken of er geen knik in de leiding komt !
  • ZEKER NIET OP DE REM DUWEN NU !!!
  • we kijken of de remschoenen het zelfde zijn want deze kunnen verschillen omdat de Knott as niet van Fiat is meld dit ook in de winkel. een klein slipje kan al voor problemen zorgen omdat de regelaar dan voorbij het tandwieltje komt en dus niet werkt !!
  • we doen aan het rechter deel de handrem veer + de kabel in de gleuf en plaatsen dit deel over het pinnetje B met de veer en het ringetje door weer te draaien tot het er niet meer af kan.
  • aan het deel links doen we het pinnetje F er in duwen en doen we ook dit deel over A met de veer en ringetje, kijk of beide goed onder de houders zitten ( onderaan ) en boven goed in het pompje 
  • nu doen we de veer E en D er terug in
  • in de remtrommel kan een rand ontstaan zijn die we met een schuurmolentje lichtjes verwijderen MAAR NIET IN DE REMTROMMEL schuren !! ( enkel het buitenste randje )
  • licht opschuren van de remschoenen met schuurpapier en aan de zijkant iets rond zetten.
  • de remtrommel kan terug gemonteerd worden en we doen de andere kant zonder de camper te verrijden !!! 
  • als deze kant gedaan is zoals links moeten we nog ontluchten van de remleiding als de pomp vervangen is ( anders niet ) 
  • je hebt nodig : een 2 de man / vrouw en een darmpje dat over de nippel gaat aan het pompje en lang genoeg is tot op de grond, een steeksleuteltje 10 mm en een glazen potje.
  • nu duwt de chauffeur de pedaal compleet in en houd hem daar en roep klaar ! de mechanieker lost nu de nippel met het sleuteltje even en zal zien dat er niet veel uit komt, hij draaid de nippel terug dicht en roept klaar. de chauffeur laat de rem los en duwt hem terug helemaal in en roept weer klaar, de mechanieker doet weer de nippel open en dicht en roept klaar ! dit kan zo even door gaan tot er onderaan echt olie uit komt en geen lucht of bellen. de chauffeur zal steeds meer druk krijgen op de pedaal.
  • we vergeten niet in de motor ruimte het rem potje op tijd bij te vullen met speciale remolie want dit mag niet droog komen te staan !!
  • aan het andere wiel doen we net het zelfde en zo zijn onze leidingen luchtvrij wat zeer belangrijk is want lucht kan je meer samen drukken dan olie en anders zou het wel eens verkeerd kunnen aflopen, dus doe dit grondig !