achter as verhogen

de achter as verhogen kan bij de meeste Alko chassis omdat die een torsie as hebben !
de torsie as is ongeveer als bij een aanhangwagentje maar deze zijn door rubbers geveerd.
de torsie as van Knott is door stalen stangen geveerd en is zeer bekend bij caravans.
veel gereedschap heeft men hier niet voor nodig ? 
de meeste verhogen hun as omdat als je vooraan nieuwe en hoger vering steekt de camper door hangt naar achter net of je hebt 1000 kilo geladen. veel garage beginnen er niet aan omdat ze het niet juist weten ! ik heb dit zelf gedaan en het gaat zeer makkelijk, u veren worden niet zwaarder of harder je draaid ze enkel iets naar onder, dit zijn geen meters maar enkele centimeter kan al wondere doen. veel succes  



Het gereedschap is niet speciaal zoals je kan zien, meer heb ik niet gebruikt !




Dit is de torsie vering van een aanhangwagentje  waar je de rubbers ziet aan de zijkanten.
de wielen zijn aan het middelste profiel bevestigt en bij het nemen van en put gaat dit profiel proberen te draaien maar wordt tegen gehouden door de rubbers, na enige tijd zijn de rubbers verduurd en werkt de vering niet goed meer.





Na het demonteren van de achterwielen moet je deze zeer goed opblokken of op steunpoten zetten die zwaar genoeg zijn ( minstens 3 ton ) je zet deze best onder de as zelf  ! 
eerst doe je het potje in het center er af met een schroevendraaier 




Stap 2 is de ( tamboer ) het ronde verroeste ding verwijderen door er op te tikken met een hamer en iets wringen aan de achterkant maar niet met een schroevendraaier of zo hé ! 
bij de meeste zal je de handremkabel moeten losser zetten en die zit in het midden van de achteras waar de 2 kabels samen komen van u wielen. er zit een moer op de draadstang die je moet losdraaien maar er niet af draaien ! nu komt de tamboer wel los door rondom te tikken met een hamer. 
de letters op deze foto zijn niet van toepassing nu maar wel voor de remmen te verwijderen !
stap 3 is de grote moeier in het center los te maken ( deze zit niet heel vast ) eens deze los is kan je heel de ijzer handel er afnemen met lager en al ( een lager zijn die ijzer bolletjes in die cirkel )




Dit zou al op de grond moeten liggen ? de tamboer + de lager en moer + de lagerhouder



Stap 4 is de vier bouten losdraaien met een dopsleutel 19 mm deze kunnen vast zitten maar ze komen goed los met een verlengstuk je. 




Eens deze los zijn komt de rest van de winkel naar beneden. 




De remhandel kan je best naar boven binden om de remleiding te sparen !





 Stap 6 is de vering los maken met de onderste bout los te draaien, deze is met een borgmoer en draaid meestal mee dus steeksleutel 19 om tegen te houden !
je kan nu van het voetplaatje meten tot in de wielkast ( bovenaan ) hoeveel dit is ? je ziet ook aan het ovaal gat waar de bout uit moet komen van de vering dat dit iets te laag zit, met je hand of klein krikje kan je deze naar boven duwen waardoor de bout er uit kan ! op de vering staat helemaal geen spanning wat normaal is, olie is niet normaal en dan kan je best beide kanten vervangen.





Stap 7 is de boutjes verwijderen uit de as zelf, de kleinste zijn Tork boutjes T30 en de grootste moeten even los voor de beugel van de kabel.
nu kan je voorzichtig met een koevoet achter de as duwen maar opgepast voor de rubber !
de as komt goed los als er geregeld vet is ingespoten in de smeernippels op de as zelf !
da as moet er maar iets uit zodat de kleine tandjes vrijkomen op de 3 stalen stangen, maar we trekken hem er toch even helemaal uit om te kijken of er geen stang gebroken is ?




Dit is de halve as 




De drie stangen zijn de rubbers van de torsie vering zoals bij de aanhangwagen ! er mag er geen enkele gebroken zijn ( wat mogelijk is ) 
om de as er terug goed op te krijgen draaien we de bouten er terug in zodat die beter in de as zullen passen dan zonder, met een beetje hulp van een schroevendraaier kan je de 3 stangen terug op hun plaats krijgen tot net voor ze de tandjes gaan raken ! dan moet de as zo gedraaid worden dat het gat van de veringsbout halve wegen het ovaal gat zit ! nu duwen we de as over de tandjes op de 3 assen.
de boutjes mogen er even terug uit en dan slaagt men met een houten blokje er tussen op de as zodat die helemaal tot achter zit ! 
het plaatje mag terug er op en met de 3 T30 boutjes komt de as zeker tot achteraan. de 3 grote mogen samen met de kabel bevestiging terug vast gezet worden, en vast is vast hé !

dan de vering terug vering terug plaatsen maar de bout langst achter ( door het ovaal gat ) inbrengen zodat de moer vooraan zit, dit om te voorkomen dat de draad van de bout door de moer komt niet achter de plaat komt vast te zitten van het ovaal gat !! dit kan ernstige schade aanbrengen !!!

de remmen kunnen terug vast gevezen worden met de 4 bouten 
en de as er niet vergeten achter te steken !

vervolgens de rest er terug op met de grote moer als laatste, deze staat niet te vast zodat u wiel nog kan draaien ! er mag ook geen speling opzitten zodat het beweegt als je het probeert er af te trekken !
NIET vergeten van de splitpen er terug in te steken of anders een tik met een schroevendraaier en een hamer zodat de moer niet meer kan draaien.

na de andere kant het zelfde gedaan te hebben zal je zien dat je de camper hoger moet krikken om de wielen er terug op te krijgen ( daar de as gezakt is ) 
NIET vergeten om u handrem terug aan te spannen met de moer over de draadstang !!!
niet te vast maar net genoeg zodat je de remmen hoort slijpen bij het draaien van het wiel.
mocht er iets niet duidelijk zijn of twijfel je om dit werkje te doen ? mail me gerust of kom eens langst.