achterwand vervangen

Ja je moet het maar doen ! 36 jaar vrachtwagen chauffeur ( uitzonderlijk vervoer ) en op een camperplaats in Frankrijk rij ik tegen een boom bij het parkeren ? 
geen excuus maar er stonden zeer veel bomen en bij het oprijden dacht ik hier tussen zou mooi zijn, dus ik achteruit en plots KRAK ! te laat natuurlijk. één boom niet gezien die net aan de zijkant stond, resultaat de trap achteraan ingedeukt en het fietsenrek krom + mijn wiel van mijn e bike krom. vloeken doe je op dat moment niet want iedereen had het gehoord en daar sta je dan als stomme Belg.
oke met tape de reeds slecht afgekitte trap afplakken en de steun van het fietsenrek, mijn wiel kon ik wel vergeten ! na thuis komst zo ik dit eens herstellen als een echte hersteller ?

na het verwijderen van de trap bleek al dat het iets anders zou lopen dan geplant, de wand bleek zeer nat te zijn ! dus binnen salon afbreken waar al snel duidelijk werd dat dit al lang bezig was. 






de trap was al langer ingedrukt geweest en de fietsenrek steun bleek ook los te zitten waar door daar ook water kon binnen lopen. vervangen was de enige optie !
wie of waar zouden ze dit werkje aandurven ? na vele telefoontjes en mails kreeg ik altijd het zelfde antwoord " deze wand kunnen wij nergens vinden " of de prijs was zo duur dat ik besloten heb het dan maar zelf te doen. eerst iemand vinden die wanden maakt wat tamelijk snel gebeurd was, een firma in Londerzeel die opbouw maakt van bestelwagens en koelwagens vrachtwagens, zeer vriendelijke mensen die ons uitnodigden om eens langst te komen, we kregen een hele rondleiding van de baas zelf en er stond een oplegger binnen die als mobilhome was gebouwd door hen ! ongelooflijk hoe deze was afgewerkt, 1 verdiep met lift en de slaapkamers dit was onvoorstelbaar ? de man bekeek onze oude camper en zou de hele wand vervangen of deels om de kosten te drukken. na nog wat praten vroeg ik of hij de wand niet zou kunnen maken en dat ik hem zelf zou vervangen ? geen probleem hij zou er zelfs een kader in verwerken zodat ik hem gewoon kon vast vijzen + lijmen die ik ook daar kon verkrijgen. voor de prijs moest ik het niet laten want 50 € de vierkante meter is geen geld + de buitenhoeken kreeg ik er gratis bij.  een week later mocht ik hem al ophalen en konden we beginnen aan de werken.




de buitenhoeken heb ik door geslepen omdat die er anders nooit zouden afkomen zonder de zijwand te beschadigen. daar achter zag ik al balken zitten waar de wand was ingevezen.

  

in het midden de steun van het fietsen rek en rechts waar de trap was geweest, het gat heb ik zelf gemaakt om te kijken wat ik nog mocht verwachten ?





de achterkant helemaal open wat een raar zicht was ! de oude wand was zeer zwaar en niet alleen van het water dat er in zat ?




de oude wand die later op het recyclage centrum 80 kilo bleek te wegen zonder raam ! 

  



De vloer die ook zwaar aangetast was en de aluminium plaat waar de lichten in zaten was ook rot.
de vloerplaat verwijderen is niet zo éénvoudig daar ze gevezen is in het chassis en onder de zijwanden zit. de plaat door zagen met een zaagmachine die net niet door de plaat gaat en dan langst onder de schroeven door kloppen met een beitel. ook het reserve wiel moest er van onder omdat dit in een houder zit die door de vloerplaat is vast gevezen. nu kon de plaat opgetild worden en onder de zijkanten uit getrokken worden. 
mijn volgende idee was op aan het Alko chassis 2 ijzeren rechthoekige profielen te vijzen op een ijzeren plaat zodat deze onder de lichten zou uitsteken en waar ik dan een fietsen rek zou kunnen in glijden en vast zetten met enkele bouten.




de volgende stap was de vloerplaat vinden ? weer nergens werd deze te koop aangeboden en zelf bouwen was de enige oplossing ! de onderkant heb ik gemaakt van betonplex plaat van 3 mm omdat deze goed tegen water kunnen, daar op heb ik balkjes gevezen want lijmen gaat niet. als isolatie heb ik piepschuim gebruikt met daar boven op een plaat multiplex die wel gelijmd is + gevezen. de totale dikte was 1 mm dunner dan de originele plaat omdat er geen dikker standaard materiaal verkrijgbaar is in de doe het zelver zaak. 1 mm is niks en de vloerbedekking maakt ook al iets goed ! 




de nieuwe plaat op zijn plaats wat niet zo simpel is omdat deze onder de zijwanden moet !
vast vijzen in het chassis en langst onder in de zijwanden waardoor de onderste plaat moest verwijderd worden ( links en rechts onderste deel ) weer hout rot ontdekt van de balkjes die de plaat vasthouden ! gelukkig is het Alko chassis van aluminium en is hier geen rot te bespeuren.




de zijkanten die ook aan vervangen toe waren ! voor de deur zat een bak die open schoof maar die werkte niet zo goed meer en ik heb besloten die ook te verwijderen en gelijk mee dicht te maken.
ook de stroomgenerator die in het midden er onder hing heb ik verwijderd, deze had op 16 jaar 34 draai uren ? zo goed als nieuw dus, deze werkte op LPG maar maakte veel lawaai alhoewel hij in een kast zat met isolatie. deze heb ik verkocht en kost normaal 3000 € mijn prijs was 1000 € aan een motorcrosser die er zeer gelukkig mee was ! weer 50 kilo lichter en de LPG tanks heb ik ook verwijderd want België is niet goed voorzien om LPG te tanken of je moet een buitenaansluiting hebben ? nu gebruik ik de plastiek gas flessen, ze wegen minder en je kan ze makkelijk vinden.



   
de nieuwe wand zit er al terug in wat veel makkelijker ging van gewicht alleen al ! 
de raam gaan we niet terug steken omdat we besloten hebben om achteraan een groot vast bed te maken met onderaan een grote garage over de hele breedte. 
de lichten worden vervangen omdat deze ook vol water en smurrie stonden.
onderaan zie je de 2 rechthoekige kokers om het fietsenrek in te schuiven.



De zijkant is opgebouwd door aan de binnenkant betonplex plaat met daar op watervaste balkjes die kops zijn vast gevezen in een dikke plank, deze is onderaan in de bodem plaat gevezen en nog eens behandeld met vloeibaar rubber. 
vooraan is al een stuk dicht gemaakt door PVC plaat die gelijmd is op de balkjes om geen gaten te hebben.




De lichtbalk is ook gemonteerd, deze is gemaakt van een aluminium oprit om een moto in een aanhangwagen te rijden ! rotten zal deze niet meer ?




De zijwand rechts is bijna klaar, tussen de onderkant en de bovenplaten heb ik PVC L profiel gelijmd om zeker geen water in de panelen te krijgen. hier over komt de originele rubberen band terug gevezen.





De nieuwe lichten zijn ook aangekomen 



De linker kant staat er ook strak bij  


Mijn vrouw neemt het schilderwerk voor haar rekening wat enkele keren opnieuw is meten gebeuren want de eerste kleur bleek te licht te zijn, dus terug schuren en grondverf en de nieuwe kleur.



Bumper in de grondverf omdat deze wat verkleurd was van de zon 



De nieuwe kleur met de tape nog op de carrosserie !  




mooi maar helaas bij warmte kwam de PVC bol te staan omdat de silicone het niet kon vast houden.
alles terug los maken en aluminium plaat besteld die dan weer mocht geschilderd worden. bedankt vrouwtje om je geduld niet te verliezen ? je denkt altijd aan het gewicht maar soms is iets steviger toch beter ...





De nieuwe achterlichten 




De achterwand die bleek kaal te zijn zonder iets er op ?
gelukkig heb ik nog andere talenten en heb ik in alcohol stift de Flintstones er op getekend.
hij staat er ondertussen al 3 jaar op en begind wat te vervagen telkens ik de camper was.
































De binnenkant : het grote bed is opgebouwd uit balkjes die niet in de wanden zijn gevezen maar gelijmd met Tec 7 en in het midden zijn ze verbonden met ijzer L verbindingen, tenslotte moeten er wel 2 volwassen mensen op slapen ? de garage er onder ga ik verdelen in compartimenten zodat niet alles van links naar recht schuift. ook de ring verwarming ga ik verleggen.




 De woonbatterij met omvormer, lader, 220 volt kast staan ook onder het bed, ik kan er op 2 manieren bij als er iets mis is, of langst de boven kant door de lattenbodem deels op te rollen of door de voorraad kast die ik kan bereiken via het deurtje langst binnen.



  
 hier heb ik een voorraadkast gemaakt die volledig is afgesloten van de rest van de garage en waar 2 PVC boxen in kunnen om eten en drinken in op te bergen, nog een voordeel het blijft er lekker koel !
het deurtje moet er nog in en haken om de boxen vast te zetten, veiligheid boven alles ?




De nieuwe matras van schrik niet ! 2.00 meter op 1.60 meter breed.
boven in het plafond is een Heki koepel waar we de sterren mee kunnen bekijken in het buitenland.
en de televisie hangt ook in de slaapkamer. achteraan de wand heb ik een verhoog gemaakt om de ringverwarming te laten uitmonden en om een wekker of boek te leggen.
aan al wie in een 1.40 bed slaapt moet ik zeggen 20 cm meer is echt luxe ...
slaap wel